Aceasta clauza nu are un sediu fix al materiei, fiind mai degraba o clauza creata din necestiatile de practica comerciala.
De cele mai multe ori, ea are ca obiect asigurarea monopolului pentru incheierea de afaceri de catre partenerul contractual al unei persoane pe un anumit teritoriu. De exemplu, daca s-ar insera o clauza de exclusivitate intr-un contract de distributie, distribuitorul ar avea dreptul de a comercializa produsul cumparat de la furnizor intr-o zona geografica, iar furnizorul n-ar mai putea vinde produse similare unui alt distribuitor care ar fi desfacut marfa in aceeasi zona geografica.
A nu se confunda aceasta clauza cu clauza de neconcurenta. Prin aceasta din urma i se interzice celui care o accepta prin contract ca, pe o anumita perioada de timp prestabilita (nu mai mare de 2 ani), sa desfasoare o activitate concurenta celei anterioare. Este nevoie sa defineasca activitatea concurenta, concurentii si aria geografica unde acceptantului clauzei i se interzice sa desfasoare activitatea concurenta. De asemenea, o alta conditie este ca aceasta activitate sa fie platita.